maandag 16 juni 2014

DE OLDEHOVE




Al eeuwen houd ik stand

mijn waardigheid in vroeger tijd

enkel verijdeling

de 120 meter trots

die ik in het verschiet

werd drie keer korter dan het plan.



Mijn jeugd was desastreus

de grond waarop mijn fundament

bleek anders dan verwacht

de bouwer, creatief van geest

verzon daarop wel iets

ik moest en zou majestueus.



De uitkomst, zeer ten spijt

werd een verzakking naar noord-west

ik had mijn bouw niet mee

er werd gestut, gesteund, gebalkt

te lood verder gebouwd

incluis een kromming van mijn lijf.



Tijdens mijn levensloop

heb ik veel plastisch werk gezien

make-overs ondergaan

ik diende brandwachters als post

mijn klokken een alarm

wanneer een brand zeer onverhoopt.



Ik bleef een zorgenkind

een gemankeerd bisdomproject

de kerk naast mij verwoest

maar mijn standvastigheid en vorm

werden een waar symbool

voor daar waar Ljouwert zich bevindt.



Al eeuwen houd ik stand

maar nu met waardigheid bekleed

men noemt mij monument

men kiekt mij daag’lijks digitaal

en trouwt in mijn domein

mijn status in dit Friese land.



Wat mij nog enkel rest

is te verhalen wat de clou

van mijn verzakking bleek:

men bouwde mij op steile grond

van een Romaanse terp

onwetend dat dat nimmer matcht

            mijn sixpack bleek dus opperbest.              



© JELOU





Geen opmerkingen:

Een reactie posten