Het is
ouderavond. Alle ouders van de betreffende klas zitten netjes in de
schoolbanken.
Twee
mentorjuffen staan voor de klas. De oudste start met allerhande info over namen
van leerkrachten, roosters, ziekmeldingen, en regeltjes van school. Vooral de
regeltjes.
Trots toont
ze een voorbeeld van onderwijs op maat: een rood A4tje, een oranje en een
groene.
‘Kijk’,
zegt ze. ‘Als ik iets heb uitgelegd, dan moeten de leerlingen ermee aan de
slag. Dan zet ik het rode A4tje op de richel van het schoolbord. Dat betekent:
niemand mag iets zeggen, niets vragen aan de leerkracht, niets overleggen met
de buurvrouw, er mag geen vinger opgestoken worden om naar het toilet te gaan, er
mag alleen gewerkt worden.
Het lijkt
raar, maar het is erg duidelijk voor de leerlingen. Net als het verkeerslicht.’
Op een of
andere manier word ik hier kriegelig van. Het komt me zeer bekend voor. Hanteerden
ze die methode ook niet in de middenbouw van de basisschool? Enfin, de
mentorjuf gaat verder.
‘Na een
tijdje vervang ik het rode vel door een oranje. Dat betekent dat een leerling
zijn vinger mag opsteken als hij iets te vragen heeft over de leerstof. Op zo’n
moment zal ik dan naar de betreffende leerling gaan en mag hij zijn vraag
stellen. Dan kan ik antwoord geven, terwijl de rest van de klas doorwerkt.
Als ik na
weer een tijd het groene A4tje neerzet, dan betekent dat dat er eventueel
onderling overlegd mag worden, en dat eventuele vragen klassikaal gesteld
kunnen worden.
Het is een
systeem dat in de praktijk bijzonder helder is en chaos voorkomt.’
Ik werp een
blik naar de vader van mijn kind. Hij kan zijn lachen haast niet inhouden.
Meewarig
schudt hij zijn hoofd. ‘Je zult maar kleurendoof zijn’, grap ik nog maar dan
zijn we stil, want mentorjuf twee komt van stal.
Ze wauwelt
wat over bezuinigingen, hernieuwde samenwerkingsverbanden, huiswerkuren op
school, en dan mag het vragenvuur afgeschoten worden.
Mijn vraag
is heel duidelijk: ‘waar blijft het maatwerk in dit ‘passend onderwijs’? Ik
hoor alleen maar dingen over klassikale methodes, maar waar blijft de
individuele aanpak?’
Juffie twee
kijkt me schaapachtig aan. Ik geloof dat ik me concreter moet uitdrukken.
‘Wat als
een kind bijvoorbeeld in huiswerkuren zich niet kan concentreren in een klas,
of behoefte heeft aan individuele uitleg ergens bij, zonder prikkelingen om
zich heen?’
Tja, daar
moet de jonge mentorjuf ons het antwoord schuldig blijven.
‘Maatwerk
is bij ons de specifiek klein gehouden grootte van de leerlingengroep, het
bieden van een laptop aan iemand met dyslexie en dat soort dingen. Voor echte
moeilijke gevallen hebben wij beschikking over enkele stagiaires van de PA, die
persoonlijke begeleiding kunnen bieden. Verder weten wij niet hoe de toekomst
eruit komt te zien. De professionele
Ambulante
Begeleiding is van de baan, maar een leerling kan altijd een coach toegewezen
krijgen.’
‘Wat is dit
voor onderwijs’, vraag in naderhand tijdens een persoonlijk gesprek met de
beide mentoren.
‘Ons kind
is hier aangenomen omdat ze elders nergens past, dit zou dé school zijn die
haar wel kan bieden wat ze nodig heeft, en nu blijkt ze eigenlijk puur gedumpt
te zijn in een soort ‘speciale groepseenheid’ waar haar problematiek jullie nog
volkomen vreemd is.
Een
tevreden leerplichtambtenaar, een tevreden vorige school, wánt het kind is
geplaatst. Probleem opgelost. Want dit is passend onderwijs voor haar: een klas waar ze meters bovenuit stijgt, waar
les gegeven wordt op het niveau van de basisschool, waar het kind zich
doodongelukkig voelt omdat ze geen aansluiting kan vinden omdat haar
denkvermogen mijlenver afwijkt van die
van haar klasgenoten. Hoezo op maat??
Vertel mij
eens: wat weten jullie van ons kind? En waarop is deze plaatsing gebaseerd?’
De mentoren
geven toe dat ze nog geen dossier hebben van ons kind. Dat ze eigenlijk niets
weten van haar dan alleen haar naam en enkele aantekeningen van het
intakegesprek.
‘Maar, ze
zal zeer goed gedijen in de duidelijke structuur die we hier bieden’, oppert de
jonge mentorjuf.
Daar zijn
wij niet echt van overtuigd.
We eisen
daarom zo spoedig mogelijk een gesprek met de zorgcoach of wat voor titel er
ook moge rondlopen die over leerproblemen gaat, maken een afspraak, en verlaten
het lokaal.
‘Die zullen
ons niet gauw meer vergeten’, zeg ik tegen de vader.
‘Sssssstttt…’
zegt hij. Het A4tje staat op rood.’
Ik grinnik.
Passend onderwijs op maat. Lengtemaat zullen ze bedoelen.
© JELOU
Geen opmerkingen:
Een reactie posten