dinsdag 4 oktober 2016

HOE STAND VERZANDT

Mijn tante leefde rijkelijk ‘op stand’.
Haar imperium was net zo imposant als haar soortelijke massa.
Een leest bezat zij enkel voor haar schoenen.

Ze droeg corsetten met een meerwaarde van zeker honderd liposucties.
Sindsdien zijn vele soorten baleinwalvissen uitgestorven.
Mijn oom evenzo.
Het insnoeren der veters werd hem plotseling te machtig.

Met zijn tachtig jaren gleed hij uit op de badrand.
Dé inrijgplek waar zij hem ’s ochtends commandeerde.
Haar scheelde dat gerochel en dozijnen merksigaren.

Sindsdien leidde mijn nicht het rijk der oud-lipiden.
Zij reeg en strikte, wurgde mijn tante haast baleinenstrak.
Zij zag haar toekomst een imperium vol aanzien.
Haar ega evenzo.

Doch plots kwam daar de dag der waarheid aangeslopen.
Mijn tante bleek zich rijkelijk ver van ’t gezond verstand.
Een opname noodzakelijk met onbekende servicekosten.
Zij moest haar ‘stand’ verplicht verzaken.
Nu hangt zij zich een luie stoel, ontveterd en volumevrij..

© JELOU





Geen opmerkingen:

Een reactie posten