donderdag 5 december 2013

ANDERS DAN HET HOORT



Ik heb alvast een Paastak uitgezocht
het is verstandig om vooruit te kijken
want heeft de Sint zijn schimmel net gekeerd,
staan mensen rij aan rij ongegeneerd
bij kassa’s piek en ballen Kerst te prijken
en wat dies meer dit jaar de mode mocht.

Zelfs Oud-en-Nieuw hoort reeds bij het tumult
de Action sleept zich lens aan knutselkaarten
de vakkenvullers doodmoe van ’t gegraai
de nette stapels steeds weer verfomfaaid
maar ach, de echte huisvrouw voelt zich waardig
als zelfgemaakt de brievenbussen vult.

Men kiest de drukte om gezelligheid
de crackers, smeersels, en vlezige spijzen,
de oliebollenmixen, drank en meer
maar men vergeet telkens, en elk jaar weer
dat sfeer nimmer bepaald door tijd en wijze
doch slechts tot waartoe men zich vrij bereid.

Ik heb alvast een paastak uitgezocht
soms is het slim om drukte te ontvluchten
die enkel voorbedacht omdat het hoort
mijn paastak heb ik in het bos gescoord
ondanks de strenge Code-Rood-geruchten
ik vond er één en was meteen verkocht.

Op zich ben ik behoorlijk hypocriet,
doe niet aan Sinterklaas of Kerstiteiten
maar met de Paastak heb ik wel een band:
hij kronkelt zeer Japans en heel frappant
hou ik toevallig van die rariteiten
die oosters lijken, al zijn zij het niet.

© JELOU

1 opmerking:

  1. haha ende haha ik ken ere nog een maar met die Ikebana van de Pasen heb ik ook niets...

    gaaf werk!!

    BeantwoordenVerwijderen