vrijdag 11 april 2014

CVOJ (Containers Voor OverJarigen)



Anno 2024

‘Ik zag dat jij een rode hebt gekocht. Hij past maar net naast die lantaarnpaal.’
‘Oh, je bedoelt onze CVOJ! Ja man, mijn moeders lievelingskleur. En hij was nog op voorraad ook! Over een week gaat ze erin.’
‘Wij hebben hem nu al 2 maanden en het bevalt prima. Dat had ik jaren geleden ook niet kunnen bedenken. Maar echt, het geeft zo’n rust en je hebt er geen omkijken naar!’

‘Van welke servicewagen maken jullie gebruik? Ikzelf ben er namelijk nog niet helemaal uit en ik moet het formulier morgen inleveren.’
‘Even denken hoor. Wagen 3 voor voedseltoevoer, wagen 4 voor zuurstof, wagen 7 voor de afwatering, wagen 8 voor verschoning en ontsmetting, en wagen 13 voor pijnstilling en slaapgenot. En als extraatje wagen 20 voor een rondje buitenlucht. Maar die komt maar een keer per maand. Logisch ook, want dat is zo’n gedoe. Dan moet het deksel gelicht en vader getakeld.
‘Tja, de wagens vanaf nummer 20 zijn de luxueuze. Maar dan heb je ook wat. En die ingebouwde robots doen het perfect!’

‘Ik weet het. Je moest er toch niet aan denken dat we weer in de tijd van de verpleeghuizen zaten. Jemig, wat een tekortkoming was dat! Én maar heen en weer karren om je ouders te bezoeken, laat staan de zorgfactor die uiterst minimaal scoorde. Nu heb je ze op de stoep staan voor je eigen huis en hoef je slechts het gordijn open te schuiven om te zien of de wagens hun diensten waarmaken. En vooral die draadloze intercom met afstandsbediening vind ik een heuse vooruitgang. Ik heb het bij container 2370 gezien. Ideaal!’

‘Weet je trouwens dat al die service belastingtechnisch ook nog voordelig is? Behalve wagen 20 is alle service aftrekbaar. Sommigen die zich erin verdiept hebben houden er zelfs geld aan over!’
‘Je meent het?!’
‘Echt waar. En hoe hoger de leeftijd, des te meer aftrekposten heb je. Vraag maar na bij nummer 14. Je weet wel, dat onderwijs-echtpaar. En hoe meer service je vraagt, des te meer korting je krijgt. Je kunt zelfs samengestelde pakketten kiezen. Net als bij abonnementen op tv en internet.’
‘Ideaal voor werkende mensen zoals wij. Wat dat aangaat is dit toch wel de beste kentering geweest sinds de crisisjaren. Geen agenda’s meer trekken wanneer opa of oma te bezoeken, geen gehaast, geen gedoe met wasgoed of controle op de juiste medicatie! Wat een vooruitgang…..

‘En dan te bedenken dat er groeperingen bestaan die daar moeilijk over doen. Oké, ergens snap ik het wel, want die zijn tegen generalisering. Maar je kunt immers zelf de service uitkiezen die je wilt? En je bent ervan verzekerd dat je ouwelui op tijd hun dingen krijgen.
Dat kon je niet zeggen van die tehuizen.’

‘Klopt. Daar moest je zelfs zowat oorlog voeren om euthanasie voor mekaar te krijgen.
Gelukkig is dat nu een stuk makkelijker. Omdat artsen vervangen zijn door robotten is enkel de familie nog bevoegd toestemming te geven. Of de lijdzame zelf. Als dat geen vooruitgang is!!’

© JELOU



Geen opmerkingen:

Een reactie posten