‘Welk
bijzonder talent heb jij? ‘ vraagt het hoofd van de nieuwe school.
Mijn kind
kijkt mij aan. Ik herken die blik. Ik weet wat ze denkt.
‘Bijzonder
talent?’ oppert zij.
Wij weten
samen precies wat het opperhoofd bedoelt, maar laten de verklaring over aan
haar.
‘Wij noemen
kinderen die afwijken kinderen met een ‘bijzonder talent’, zegt het
schoolhoofd.
Mijn kind,
zo nuchter als een boerenkool, antwoordt: ‘wij noemen dat thuis gewoon een
beperking, en zo ervaar ik dat ook. Maar het is zoals het is.’
‘Wij noemen
dat ‘bijzondere vlinderkinderen’ oppert het schoolhoofd.
Kindlief
hoort alles aan, antwoordt waar antwoorden nodig worden geacht, voelt zich op
zich wel op haar gemak en komt makkelijk los.
‘Thuis
noemen wij het gewoon een stoornis of beperking, maar het maakt helemaal niets
uit.
Het is toch
ook zo?? Anders kwam ik hier niet.’
Op weg naar
huis zegt ze opeens; ‘Wat een bullshit. Ik heb gewoon een beperking, een
stoornis, al boeit me dat woord niet. Het is een feit, en als ik daar
ondersteuning in kan krijgen is dat alleen maar beter.
Hoezo ‘bijzonder’?
Dat is eigenlijk discriminatie van de mens in het algemeen! Elk mens is uniek.
Dus waarom moet een beperking nog eens extra ‘bijzonder’ zijn??
Elk mens is
bijzonder. Dus waar slaat dit op! Dit is over-done!’
Ik grijns.
Ze heeft
gelijk. Het is zoals het is. Een beperking is niet per definitie een
minderwaardig iets. Het is zoals het is. Zolang je kind en jij er maar mee
kunnen dealen, dan is het heel gewoon.
Het feit
dat je het niet mag benoemen zoals het is, dat is afwijkend.
Benoem
gewoon alles zoals het is.
Daar is
niks mis mee. Het is maar net hoe je het benadert.
Of je nu
vlees-eter bent of een asperge-liefhebber……so what ;-)
© JELOU
Geen opmerkingen:
Een reactie posten