zaterdag 1 juli 2017

ZONDAGSKIND



Ik kwam ter wereld op een zondag
wijl men ter kerke psalmen zong
mijn vader kon zich goddank drukken
hoefde niet plotsklaps uit te rukken
naar waar psalm 42 net begon.

Vers één, de eerste regel, startte,
het orgel klonk bombastisch luid
en onder ’t hijgen van den herte
schreeuwde mijn moeder vol van smerte
mij hup-twee-drie haar baarmond uit.

De jacht ontkomen en geworpen
op goed gestevend puur katoen
kon men met blijdschap mij genaken
-mij buiten schot- een planning maken
wanneer het doopvont mij van doen.

Of het de psalm was die ter kerke
of ‘t heilig water op mijn hoofd
God zelve kan het enkel weten
‘k heb mij sindsdien rebels gekweten
van herten hijgend naar ’t geloof

van de esoterie en karma
tot healing hands en al dies meer
Een broodje worst kan soms tezamen
een groot feel-good-gevoel beamen
een godsgeschenk, nuchter van leer.

© JELOU

Geen opmerkingen:

Een reactie posten