zondag 22 december 2013

KERSTGEKTE



Snel even nog wat shampoo halen
ik sluit de rij “contant betalen”
zie hoe soortgenoten wringen
door de paden vol met kerst
waar de nieuwe kitsch weer hype

Moi, zeg ik, tegen wat bekenden
die hun karren overvol
boven bijstandsnorm geladen

Fijne dagen klinkt het her en der
de crisis naarstig afgedwongen
kerstsfeer moet echt up-to-date

Mijn shampoo op de band beland
waan ik mij in een poppenkast
vol met Katrijnen zonder brein

De buurvrouw heeft geenszins besef
van al die koopjeskolder
zij gaat naar een verzorgingshuis
ik ga nog even bij haar langs
zij weet haar laatste fase

Wat een bullshit, denk ik mij
al dat kerstconsumeren
is enkel armoe van de geest
om wie het mooiste en het meest
zij moeten nog veel leren.

© JELOU

1 opmerking:

  1. De rust is weergekeerd JELOU, hoewel die rij kan nog lang zijn:)

    Mooi gedicht.

    Groetjes,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen