vrijdag 15 februari 2013

MIJN AFKEER VAN GESCHIEDENIS



Beland in het Romeinse Rijk
zie ik slechts egotrippers
mallote magistraten
moordenaars met machtswellust
en grote dictatoren

daarvoor las ik de Griekse tijd
waar ijdelheid aanbeden
de steden onderling in strijd
met Spartaanse praktijken
doch beeldhouwkunst was je van het

mijn geest verbeeldt zich Hannibal
met al die arme fanten
en Ceasar, haast de duivel zelf
maar godzijdank vermoord
door neef Octavianus
die heel toevallig net een dolk
op zak had om te steken

dit is een greep vanuit een boek
maar ik kan niet begrijpen
dat dit soort mensen eeuwig roem
doordat ze in een boek genoemd
ze zouden nu in de VS
levenslang kunnen krijgen

maar ik beken (onwetend zwart)
da’k mijne katten heb vernoemd
naar Romulus en Remus.

© JELOU

4 opmerkingen:

  1. :) ach het zij je vergeven Jelou:)

    wat dacht je van Jack the Ripper, Al Bundy? Mr. Hyde, Iwan de Verschrikkelijke en en en, bloeddorstigen spreken nu eenmaal tot de verbeelding...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grinnik....
    Kijk ik nog liever 24 uur Crime Investigations of hoe een lijk in fases in staat van ontbinding komt;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Zie ik slechts" Jelou?
    De rijkdom aan vreselijkheden, moordenaars, ijdeltuiten en andere gedegenereerden is een feest voor de fantasie. Stel dat de geschiedenis louter bestond uit Bartjes die niet willen bidden voor hun brune bonen. Ben je snel uitgekeken toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach Wouter, ik was enkel nog maar met het Romeinse Rijk bezig. Er zijn ook andere onderwerpen in de geschiedenis die wel interessant zijn, maar dat zijn geen dingen die met oorlogen te maken hebben. Archeologische vondsten e.d., dat is interessant. Maar al die oorlogen, landjepik.... het is nog niet veel veranderd, en dan kan het me niet meer boeien.
    Ik heb er werkelijk niets mee.

    Dank voor jouw reactie:-)

    BeantwoordenVerwijderen