dinsdag 28 oktober 2014

DE WERELDVREEMDE NEUZELAAR



Of hij een oneerbare vraag mag stellen.
Zonder bijbedoelingen.
Ik heb geen bezwaar.

Hoe of het komt dat ik na 20 jaar er nog steeds zo goed uitzie.
Of ik er ook iets aan ‘doe’ zoals het vrouwen tegenwoordig betaamt.
En wat het geheim is van mijn verzorgde uiterlijk.

Hij wil altijd alles weten, dus klap ik uit de school.

‘Mijn oude kop’, vertel ik hem, ‘heb ik geruild bij de Wibra.
Dat kostte me dus niets. Maar niets is wat het lijkt.
Mijn nette broek verhult meters cellulitis.
Onder mijn sexy blouse kun je slalom doen om wratten.
En in mijn stoere laarzen wrijven mijn poezelige voeten zich het
schompes door jeuk van knisperend zwemmerseczeem.’

De vergeelde regenjas kijkt mij verbijsterd aan.
Zijn vette haardos druipt van ontzetting.
Net als zijn immer beslagen brillenglazen.

‘Dat waren trouwens drie vragen’ zeg ik nog adrem.

Het kwartje moet nog vallen.
Ik laat hem in stilte.
‘Een fijne dag nog’ roep ik hem toe terwijl ik wegfiets.
Vanuit de verte zie ik hem zijn brillenglazen poetsen.
De zakdoek heeft hij al 20 jaar op zak.

Pfjoe, deze keer kwam ik er snel van af.

© JELOU



Geen opmerkingen:

Een reactie posten