donderdag 18 december 2014

ACHTER DE HEG LIGT HOOP



Net als stilte wolken drijft, ik mijn laarzen rijg
om frisse lucht te vieren, bralt een kat de drempel
plat als zit een wolf hem op de hielen.
Het is de buurman. Hij komt verregend thuis.

Ik moét eruit, achter die heg vandaan. Die heg waar
men spontaan insinueert of er nog levenden aanwezig.
Waar ik doorheen mijn keukenraam daags honderd
hondenrassen langs zie gaan. De tel ben ik reeds kwijt.
De koppen van de baasjes echter niet.

Een hert der jacht ontkomen volgt zijn dromen en een
stok die neerdaalt op mijn pad. Ik wacht het nat en de
vier poten opdat een vacht zich elders schudt. Het nut
ervan mag naar de hondenman.

In allerijl gris ik mijn fiets vanuit het niets wat donker
heet, een stal dat ooit walhalla zou, nog voordat het
zo volgestouwd, en trap mij vrijheidsregen.
Geen hond kom ik meer tegen. Behalve dan een paar
die net als ik wat etenswaar nog op de bonnefooi.
Er is nog hoop.

© JELOU

Geen opmerkingen:

Een reactie posten