zondag 4 mei 2014

VRIJHEID GEEF JE DOOR



‘Vertel mij eens wat vrijheid is’
vroeg een gedetineerde
terwijl een oude dame op bezoek
‘ik zit hier achter hekken maar
u loopt waarheen u wilt’.

‘Vrijheid’, sprak zij, ‘is ruimte
in denken en in doen
waarin een keus voor goed of slecht
in regelgeving vastgelegd
het afwegen doe jij
met alle consequenties’.
Het zette hem aan ’t denken.

‘Ik ben kwijt wat vrijheid is’
treurde de oude dame
tegen de buurman op de hoek
toen ze weerom kwam van ‘t bezoek
‘Mijn man zaliger is niet meer
wij deelden alles samen’.

Zijn hand pakte de hare vast
opdat zij niet alleen
‘probeer’, zei hij, ‘te denken aan
wat u nog heel graag had gedaan
vrijheid is dát genieten wat
u zich wenste voorheen’.
Zij nam zijn raad ter harte.

‘Ach, wat heb je aan vrijheid’
sprak een kansloze jongere
die het gesprek gehoord
‘ik hang de hele dag wat rond
wacht tot een sms-je komt
van iemand die wil chillen
of game me rot tot ik goed scoor’.

‘Wij weten wat je mist’,
zeiden de buurman en de dame
‘een doel, waarbij je samen
met anderen iets nuttigs deelt
waar je waardering krijgt en lol
opdat jij een tevreden rol
in juist die vrijheid speelt’.

Zo dacht een ieder na
over de vrijheid en hun keus
maar wat zij elk vergaten
was dat er elders hier op aard
mensen geen keuzes, slechts een zwaard
boven hun hoofd en leven.

© JELOU

Geen opmerkingen:

Een reactie posten