maandag 11 augustus 2014

TERRAS-UITWAS



Daar zit je dan, op een rustiek, doch intiem terrasje voor je lievelingskroeg.
Biertje voor je neus, shag bij de hand, genietend van het straatbeeld.
Ouwe jongens krentenbrood, denk ik, want straks komt nog een bekende langs waar ik graag nog eens mee wil babbelen.

‘C’est formidable’ klinkt het opeens naast mij. ‘Formidable’….
Een donker slank geval ploft neer op de dichtstbijzijnde stoel.
‘Iek ben muzikant’ zegt het geval. ‘Iek speel in die Poelestraat op mon guitar en dan véél geld, hiel veel geld. Iek ook straks hier spelen. En jij?’
‘Versta je Nederlands?’ vraag ik.
‘Oui oui, c’est formidable.’
‘Ok, nou, ik doe aan poëzie. Ik ga straks iets voordragen hier.’
‘Oh lala, poëzie! C’est tres interessant!’

Er volgt een hommage over hoe formidable hij speelt, from the heart wel te verstaan, all from the heart, en tussen het halfbakken Frans, Engels en Nederlands door begrijp ik dat hij ook nog schildert en kunst exposeert. All gratuit, from the heart. Me hoela.
‘Mais, iek heb deze slot (hij houdt een fietsslot omhoog) kekocht voor € 14,95, en die moet ik verkopen, want iek heb €6 nodig voor die coffeeshop. Do you understand? I cannot drink before playink, although ik ben een bietje drunk van die wine, formidable wine, oh lala!
‘Heb jij ien fiets?’ vraagt de sprinkhaan. ‘Ja’, zeg ik, ‘met een hééél goed slot!
‘’ En tot oe laat bent jij hier? Tot 4 uur?’
‘Are you crazy!’, laat ik weten. ‘Ik heb nog 6 kienderen thuis. Ik ga vroeg weg.’

Getvergeme, denk ik, heb je weer zo’n klepzeiker. Aan zijn onrustige en opgefokte houding weet ik meteen wat voor vlees er niet op de BBQ komt. In elk geval niet op de mijne.
‘Tu est tres formidable, oui oui. Ga jij straks mee naar Poelestraat mij kijken en dan hiel viel geld?? I’m good! But first iek moet € 6 voor verkopen die slot. Dan iek hier komen spelen gratuit for the lieve man achter die bar. Do you understand me?’

Fuck your mother, denk ik, and your son will be your brother…… Leer mij de straattaal kennen.
Ik doe net of ik gek ben en knik ja en nee en laat em het schompes krijgen. Uiteraard blijf ik heel beleefd. Zo ben ik opgevoed.
En weg istie. ‘Formidable’ stevelt af op de coffeeshop.

‘Je hebt toch geen slot van hem gekocht hè’, vraagt de eigenaar bezorgd.
‘Welnee man’, zeg ik, ‘ik ken mijn pappenheimers inmiddels wel. Ik heb godzijdank ervaring met rioolratten. Als ik de kop zie ken ik de staart. Ik weet waar ik belasting voor betaal.
Doe mij nog maar een Palmpje. Formidable, fo-ho-ho-hormidable!’

© JELOU



Geen opmerkingen:

Een reactie posten