woensdag 3 juni 2015

EEN STILLE GRIJNS



Vanavond heb ik bardienst. Een amusante avond, want er zit een groep gestudeerden aan de after-borrel, heftige discussiërend over het wel en wee van de huidige toestand in de wereld, specifiek genomen het onderwerp ‘werkloosheid’.
Ik schenk wat hartverwarmend vocht, omlijst de boel met gratis grabbelnootjes, trek mij terug achter de scheidingswand (ook wel bar genoemd) en hoor de spontane discussies aan terwijl ik quasi onnozel de vaat installeer in de vaatwasmachine, doekjes heen en weer veeg over het aanrechtblad, en net doe of ik een drukke baan heb.

Één der leden is zijn baan kwijt geraakt, en verhaalt hoe heftig het is om na tijden van WW nu plotseling geconfronteerd te worden met de Bijstand.
Onder het genot van hete-aardappel-erren roept de groep voortdurend OEH en AH, en wat verschrikkelijk! Schandalig! Meen je dat echt?

Het lid doet zijn relaas uit de doeken.
Het is een verschrikking! Je moet je inschrijven via de pc bij de betreffende Vacaturebank van het UWV, en wat ze allemaal wel niet van je moeten weten eer je inschrijving rond is!
(Oh jee, denk ik - terwijl ik de glazen afdroog – dit wordt heftig…).

‘Weet je, je moet een hele CV kunnen weerleggen, maar ok, daar valt nog mee te leven, maar dan: ze vragen naar je motivatie, je moet van jezelf een sterkte/zwakte-analyse kunnen benoemen,  je persoonlijke eigenschappen tentoonstellen, bereid zijn een aantal kilometers te willen reizen voor een nieuwe job, en het ergste is, dat je deel moet nemen aan voorlichtingsbijeenkomsten waar Jan en Alleman en halve zolen bijeen geschaard zitten om een lulverhaal aan te horen waar je niets mee kunt.’
De verbazing en verontwaardiging van de toehoorders is niet te stuiten!!! Monden vallen open en men hoort toe hoe het die ander vergaat in de vreemde wereld.

Ik duik achter de bar om glazen in de vaatwasser te dumpen en lig zowat blauw van het lachen. Ja jongens, denk ik bij mezelf, welkom in de echte wereld.

‘Heftig hè’ meng ik mij na een tijdje spontaan vanaf de zijlijn.
Men kijkt mij aan alsof ik een doofstomme ben die opeens kan praten.
‘Het kan nog erger hoor’, meld ik ongevraagd. Tell me!
Ik vraag het betreffende slachtoffer of hij dit, dat, zus of zo, en of hij ook zo gecharmeerd is van de slotzinnen van de Gemeentelijke brieven.
Hij is totaal verbouwereerd.
‘Hoe weet jij dat?’
‘Ach, kwestie van ervaring’ zeg ik, ‘maar dat van jou is nog maar het begin.’

Men is zeer benieuwd naar mijn ervaring en ik verhaal relaxed hoe ik in diezelfde situatie ben beland. En dat ik als eindresultaat nu hier vrijwillig voor hen mijn avond sta te vullen.
Ze zijn geshockt.
Maar tegelijkertijd komen ze tot de ontdekking dat ik ook meer ben dan een domme-kracht die gratis ergens werkt. Want jemig, dat kan hen ook staan te wachten……
Opeens word ik gehoord en ben geen dienstbode meer.

‘Tja, het leven is kut’, zeg ik, ‘maar je moet er wat van maken.’
En terwijl men nog nasuddert en jammert over hoe erg en ach en wee, en hoe dat verder moet met deze maatschappij, grijns ik in stilte.

Join the club, denk ik. This is the real world.

© JELOU

Geen opmerkingen:

Een reactie posten