vrijdag 11 november 2016

ANDERS DAN ANDERS

Zij zwijgt in vetgedrukte zinnen
doch ik, ik lees ze ongehoord
zie woorden in de kiem gesmoord
daar zij niet weet waar te beginnen

De uitroeptekens daargelaten
ken ik haar taal door stilte heen
tel ik haar blikken één voor één
te diep  soms om doorheen te waden

Zij oogt in stilte zekerheden
men acht haar hoog in zuiver zijn
zij neemt het vers als het refrein
waarmee een ander zich doet kleden

Doch niemand kent haar ware zwijgen
waarvan zij zich niet kan ontdoen
en ik ontcijfer, nacht of noen
het kengetal dat haar onteigent.


© JELOU

3 opmerkingen:

  1. heel erg mooi - ik las het eerst alsof het over een moeder ging, zag pas dan de label 'kinderen' en herlas het dan van uit een andere hoek - sterk hoe het over beiden zou kunnen gaan (en zelfs nog meer ...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Bert. En inderdaad, het zou ook een ouder iemand kunnen gaan. Ik heb wel vaker schrijfsels die je meer manieren kunt lezen.
      Zo schreef ik jaren geleden iets over een relatie die enkel agressie en dominantie bevatte. Het was triest bedoeld, maar menigeen las het als erotisch. En verduld, toen ik het op die manier ging herlezen had dat ook gekund ;-)

      Verwijderen